Striker asal Brazil Bakal Dinaturalisasi Timnas Malaysia?

Striker asal Brazil Bakal Dinaturalisasi Timnas Malaysia?

Liga CacingMalaysia Super League – Timnas Malaysia bakal kedatangan pemain naturalisasi dari Brazil yang bermian untuk Perak FA, Guilherme De Paula. Sang pemain didaftarkan sebagai pemaiin lokal oleh klubnya untuk Malaysia Super League 2021.

De Paula sudah bermain di Malaysia sejak 2015 lalu. ia sempat membela Selangor FC sebelum gabung dengan tim asal Sirpus, Ethnikos Achana pada 2016 lalu. namun pada pertengahan tahun, ia kembali ke Malaysia dan bergabung dengan Police serta Kuala Lumpur FC pada 2017.

Nama De Paula sendiri memang terkenal sebagai salah satu striker tajam. Saat membela Kuala Lumpur pada 2017-2019 lalu, ia mampu melesatkan 66 gol dari 76 laga yang dimainkan di bebragai kompetisi.

Musim lalu, namanya tercatat sebagai punggawa Perak dan membantu tim finish di peringkat kelima klasemen akhir. Ia pun tercatat pernah membawa Selangor juara Malaysia Cup pada 2015 dan membantu KL menjuarai Premier League di tahun 2017.

Baca Juga:   Baru 7 Jam Dirilis, JDT Dulang Rp 5 Miliar dari Penjualan Jersi Anyar

Dengan segenap perkembangan yang dilaluinya, menukil laman Star Online, banyak fans yang berharap pelatih Harimau Malaya, Tan Cheng Hoe memasukan namanya dalam pemusatan latihan pada bulan ini.

Gelombang naturalisasi di Sepakbola Malaysia memang tengah gencar dilakukan. Sebelumnya, pemain berdarah Gambia, Mohamadou Sumareh sempat dinaturalisasi dan membela Timnas Malaysia dalam laga uji coba melawan Sri Lanka pada 12 Oktober lalu.

Tahun lalu, gelandang asal Kosovo, Liridon Krasniqi juga menjadi warga Negara Malaysia. Ia sempat memperkuat Johor Darul Ta’zim dan kin tengah dipinjamkan bersama dengan wonderkid asal Indonesua, Syahrian Abimanyu ke kontestan A-League, Newcastle Jets.

Update selalu berita sepakbola dari berbagai penjuru dunia cuma di Ligacacing.net